بلاگ

سئو تکنیکال چیست؟ سئو تکنیکال ۲۰۲۳

اگر به دنبال بهبود رتبه سایت در صفحه نتایج گوگل هستند، بهتر است قبل از پیاده‌سازی استراتژی سئو خارجی مانند خرید رپورتاژ آگهی، لینک سازی و… اطمینان حاصل کنید که سایت شما از لحاظ تکنیکال سئو، در وضعیت مناسبی قرار دارد. سئو فنی یا همان Technical SEO، یک گام بسیار مهم در کل فرایند سئوی سایت به حساب می‌آید. در ادامه این مطلب با آموزش سئو تکنیکال، همراه ما باشید. اگر قصد دارید از طریق راه‌اندازی سایت، کسب و کار خود را در فضای آنلاین توسعه داده و فروش را چند برابر کنید، بهتر است از یک متخصص در حوزه سئو کمک بگیرید. متاسفانه در حال حاضر بسیاری از افراد تصور می‌کنند که درک درستی از سئو داشته و همه‌چیز را در مورد آن می‌دانند! در حالی که باید بدانید سئو فراتر از تولید محتوا جذاب و… در سایت‌های دیگر است! به عبارت دیگر؛ اگر وب‌سایت شما از لحاظ زیرساختار در وضعیت درستی قرار نداشته باشد،

 

قطعا هزینه و زمانی که برای دیگر فاکتورهای سئو مانند لینک سازی داخلی یا خارجی صرف می‌کنید، نتیجه بخش نخواهد بود. یکی از جالب‌ترین نکاتی که در خصوص سئو فنی سایت باید به آن اشاره کرد، این است که تمام اقدامات در این حوزه باید از همان اول کار، به شکلی اصولی و کاملا صحیح به انجام برسند. اما متاسفانه این درست نقطه‌ای است که بسیاری از افراد نسبت به آن دقت کافی ندارند. با مغفول گذاشتن سئو فنی، در حقیقت پایه‌های سئو وب‌سایت سست بوده و استراتژی‌های بعدی به خوبی پیش نخواهندرفت. از این جهت کاملا اهمیت دارد که این بخش از سئو را به خوبی اجرا کنید.

 

سئو تکنیکال چیست؟

 

سئو فنی به فرآیند بهینه‌سازی وب‌سایت به منظور بهبود وضعیت ایندکس سایت و خزش خزنده‌های گوگل در سایت، گفته می‌شود. به عبارت دیگر؛ اگر به دنبال افزایش سرعت ایندکس مطالب سایت در گوگل هستید، یکی از کارهایی که باید انجام دهید این است که وضعیت تکنیکال سئو وب‌سایت خود را بررسی کنید. با استفاده از سئو فنی، می‌توانید به موتورهای جستجو جهت دسترسی، خزیدن، تفسیر و ایندکس سایت کمک ویژه‌ای کنید. دلیل آن که نام Technical برای این نوع سئو در نظر گرفته شده، این است که هیچ ارتباطی به موضوع و یا محتوای سایت شما نداشته و همه چیز به زیرساخت‌های اصلی سایت مربوط است.

 

برای آن که پاسخ بهتری در مورد سوال سئو تکنیکال چیست در اختیار شما قرار دهیم، اجازه دهید مروری مختصر به مفاهیم اولیه و پایه سئو داشته باشیم. شما باید اطمینان پیدا کنید که موتورهای جستجو بدون هیچ مشکلی، به وب‌سایت شما دسترسی داشته و می‌توانند صفحات آن را سریع و بدون اختلال ایندکس کنند. یکی از این روش‌ها تولید محتوا حرفه‌ای و باکیفیت است که کاملا پاسخگوی نیاز کاربر بوده و مطابق با استانداردهای گوگل نیز باشد. به علاوه باید سیگنال‌های مناسبی به خزنده‌ها داده شود تا بهتر بتوانند صفحات وب‌سایت شما را پیدا کرده و آن را در مقایسه با رقبا، به جایگاه بهتری برسانند.

 

 

برای سئو تکنیکال سایت از کجا شروع کنیم؟

 

اگر در مورد موتورهای جستجو و نحوه عملکرد آن‌ها اطلاعات کافی داشته باشید، حتما می‌دانید برای این که در صفحه نتایج گوگل نمایش داده شوید، باید شرایط لازم جهت ایندکس شدن را فراهم کرده باشید. خزنده‌های گوگل همواره به دنبال جدیدترین صفحات وب به منظور اضافه کردن آن‌ها به فهرست ایندکس هستند. این صفحات در پایگاه داده گوگل ثبت و سازماندهی می‌شوند. در نتیجه هر زمان که کاربر موضوعی را در گوگل جستجو کند، از طریق الگوریتم‌ های گوگل، از میان صفحات مرتبط با همان موضوع، نتایجی برای کاربر نمایش داده می‌شود. به این صورت اگر صفحه وبسایت شما نیز درست سئو شده باشد، در فهرست همین نتایج قرار خواهد گرفت.

 

تفاوت سئو فنی با سئو داخلی و خارجی

 

اگر از پیش با بهینه سازی محتوا آشنایی اولیه داشته باشید، احتمالا نام سئو داخلی و خارجی بسیار به گوشتان خورده است. در واقع برای سئوسازی یک سایت، باید آن را از جنبه‌های مختلفی بررسی کنید تا بتوانید بهترین نتیجه را بگیرید. هیچ سایتی با تمرکز روی یک جنبه و رها کردن جنبه‌های دیگر، موفق نمی‌شود. سئو تکنیکال، تفاوت‌های عمده‌ای با دو روش یاد شده دارد. در سئو داخلی، تمرکز روی محتوای صفحات سایت شماست. در این روش، با استفاده از کلمات کلیدی، متن جایگزین عکس، استفاده از عنوان ها و زیرعنوان‌ها، محتوا و موضوع آن را برای موتورهای جست و جو و مخاطبان روشن می‌کنید. در سئو خارجی، بک لینک‌ها هستند که اعتبار شما را تعیین می‌کنند.

 

در این روش، هرچه لینک‌های مفید از سایت‌های مرتبط به سایت شما بیشتر باشد، در کسب رتبه موفق‌تر خواهید بود. سئو فنی با اندکی اغماض، می‌تواند اشتراکاتی با دو مورد بالا باشد. با این حال، جنبه فنی سئو، تمرکز بیشتری روی موتورهای جست و جو دارد. در آموزش سئو تکنیکال، شما یاد می‌گیرید که با بهبود عناصر مختلف سایت، آن را به بهترین شکل به موتورهای جست و جو معرفی نمایید. بنابراین، می‌توانیم بگوییم که سئو فنی در عین تفاوت با سئو داخلی و خارجی، برای موفقیت به آن‌ها نیازمند است.

 

استفاده از گواهینامه SSL (HTTPS)

 

گواهینامه SSL یکی از روش‌هایی است که از طریق آن می‌توانید اعتماد کاربر را به خود جلب کنید. زمانی که این گواهینامه روی سرور سایت شما فعال باشد، تمام اطلاعات رد و بدل شده بین مرورگر و سرور، رمزگذاری خواهند شد. با استفاده از این گواهینامه، سایت شما با HTTPS در دسترس خواهد بود و نه HTTP. استفاده از این گواهینامه برای افرادی که سایت فروشگاهی دارند، الزامی است. در صورت فعال نبودن این گواهینامه، از وب‌سایتی که هاست خود را از آن خریداری کرده‌اید، بخواهید که آن را فعال کرده و ریدایرکت‌های لازم را انجام دهد.

 

بهینه سازی سایت برای موبایل

 

با توجه به اینکه تعداد زیادی از کاربران اینترنت، از تلفن همراه خود استفاده می‌کنند، عجیب نیست که بهینه بودن سایت برای تلفن‌های همراه، یکی از فاکتورهای مهم سئو تکنیکال باشد. بر اساس مطالعات انجام شده، در حالی که کاربر از اینترنت ۳G استفاده می‌کند، سرعت بارگذاری سایت باید حدود ۶ ثانیه باشد. گرچه معمولا نرخ تبدیل در موبایل کمتر از دسکتاپ است، اما این مسئله به این معنا نیست که باید از ریسپانسیو بودن سایت غافل باشید. به خاطر داشته باشید اطلاعاتی که در نسخه دسکتاپ نمایش داده می‌شود، باید عینا در نسخه تلفن همراه هم نمایش داده شوند. بنابراین از افزونه‌هایی مانند پاپ آپ تا حد امکان استفاده نکنید. چرا که چنین ابزاری مانع از دیده شدن صحیح مطالب برای کاربر خواهند شد.

 

 

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید